Konserwacja, okresowa wymiana, przechowywanie opon. Ważne zagadnienia

Przede wszystkim opony (Opony do wózków widłowych) letnie są gładsze – mają inny bieżnik. Opony zimowe muszą charakteryzować się świetną przyczepnością do jezdni, dlatego ich bieżnik jest bardziej „agresywny”, gęściej ponacinany i usiany lamelkami. Za sprawą tego rowki wypełniają się śniegiem, a to powoduje lepsze trzymanie się śniegu leżącego już na jezdni. Opony letnie będą ślizgać się na śniegu, co może sprzyjać wypadkom spowodowanym utratą przyczepności. Kolejna istotna różnica to zachowanie się i elastyczność gumy w różnych warunkach pogodowych. Skład mieszanki, z której wykonane są opony na różne pory roku, jest inny, a to powoduje że opony letnie po prostu będą twardnieć przy minusowych temperaturach a to będzie miało wpływ na jakość prowadzenia samochodu. Opony zimowe gwarantują również krótszą drogę hamowania, co jest bardzo ważne na śliskich od opadów i rozjeżdżonego albo nie rozjeżdżonego błota pośniegowego.
W którym momencie zmieniać i gdzie składować opony, których w danej chwili nie potrzebujemy? Zmiany opon letnich na zimowe należy dokonać kiedy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni, dobrze jest znaleźć moment przed pierwszym większym śniegiem. Zwykle większość kierowców stara się załatwić to na początku listopada, jednak nie jest to reguła. Z kolei opon zimowych można się pozbyć kiedy temperatura w ciągu dnia osiąga 12 stopni, ale jeżeli w nocy nadal często są temperatury poniżej zera, odczekajmy jeszcze trochę czasu. Opony można przechowywać u siebie i wybrać przykładowo garaż, strych lub piwnicę (byle temperatury nie były za niskie, jeżeli mówimy o oponach letnich), lub za pewną opłatą przechować u wulkanizatora, który wymienia nam opony po sezonie. Autor: